Activity

Le tourisme durable au Nouveau Brunswick

Middle Block, Secondary Block
Subjects: Career Education, French Immersion, French Immersion Language Arts, French Second Language, PDCP, Personal Wellness, Post Intensive French, Science, Social Studies

Aperçu

Cette ressource éducative a été conçue pour soutenir les élèves de français langue seconde de la 6e à la 12e année, dans l’exploration de l’industrie touristique au Nouveau-Brunswick et les enjeux de durabilités. Elle propose deux activités d’apprentissage et une opportunité d’apprentissage par l’expérience, qui renforcent les compétences globales et littéraires en français.

Overview

This educational resource has been designed to support French as a Second Language students in grades 6-12, in exploring the importance of the tourism industry in New Brunswick and relevant sustainability issues. It offers two learning activities and a culminating experiential learning opportunity, which reinforces global competencies and French literary skills. While improving their French language skills in an authentic context, students will discover the key aspects of sustainable tourism and apply these concepts to the local industry in a culminating experiential learning project.

 

NB Curricular Connections

This resource can be adapted to meet your learners’ needs. Here is an example of how the activities connect to the NB holistic curriculum: Middle Block Grade 6 French Immersion Language Arts (EFI):

CEFR zone A2.2 +

Strand:  Communication Orale. Big Idea: Compréhension Orale. Skill Descriptor: Démontrer la compréhension de différents textes oraux sur une variété de sujets en utilisant des stratégies de compréhension.

Strand:  Communication Orale. Big Idea: Production et Interaction Orales. Skill Descriptor: Communiquer de l’information, des connaissances, des idées et des opinions sur une variété de sujets à l’aide de plusieurs types de présentations ou d’échanges.

Strand:  Lecture. Big Idea: Vocabulaire, Skill Descriptor: Utiliser un vocabulaire en croissance pour soutenir la lecture et la compréhension de textes de plus en plus complexes et diversifiés

Strand:  Écriture. Big Idea: Traits d’Écriture. Skill Descriptor: Utiliser les traits d’écriture pour renforcer la qualité d’une variété de textes sur divers sujets

Other Cross-curricular connections: 

Sciences humaines: StrandÉconomie  – Big Idea: Durabilité – Skill Descriptor: Analyser les structures économiques locales, régionales et mondiales et les problèmes qui y sont liés auxquels font face dans la région de l’Atlantique.

Sciences : StrandApprentissage et Durabilité :

Mieux-être personnel : StrandApprentissage lié à la carrière

What you’ll need

Le Tourisme Durable pour un avenir meilleur resource package (attached) which includes:

  • Activity #1: Canva presentation:  L’industrie touristique
  • Optional: Educator access to Padlet platform to create blank map template and devices for students to access the platform for collaborative mapping activity. No student sign-in required (link/QR code). *terms specify parental/guardian consent for 13 years old and under*  
  • Activity #2: Canva presentation; Le tourisme durable
  • Action oriented activity – Tourism consultant (role playing scenarios)
  • Literacy Worksheets (created with Diffit) – (seperate attachment)

TIANB Sustainability in Tourism contest – (FR/EN) poster, guidelines and rubrics (attached)

Instructions:

  1. Follow along with the Le Tourisme Durable pour un avenir meilleur resource package.
  2. Begin with Activity #1 (2 class periods): L’industrie touristique: In this activity, students will explore the tourism industry and its key role in New Brunswick’s future prosperity. Students will also research various tourist destinations across the province and collaborate on a digital mapping project to showcase some of the best experiences New Brunswick has to offer.
  3. Move on to Activity #2 (3 class periods): Le tourisme durable: In this activity, students will deepen their understanding of the tourism industry and explore various sustainability practices that align with the UN’s global sustainability goals, while strengthening their French skills. Students will demonstrate how they can apply this new understanding with an action-oriented role-playing scenario that required them to act as Sustainable Tourism consultants.
  4. Learners are now ready for the culminating experiential learning activity, the Tourism Industry Association of New Brunswick: Sustainability contest: Nous voulons connaître et promouvoir des endroits touristiques ainsi que des personnes professionnelles qui œuvrent dans le secteur du tourisme durable! En partenariat avec le ministère de l’Éducation et du Développement de la petite enfance (MEDPE), vous pouvez nous aider en participant au concours de l’Association de l’industrie touristique du Nouveau-Brunswick (AITNB) sur le tourisme durable. Dans un projet de votre choix, présentez-nous une personne professionnelle ou une destination touristique de votre communauté qui contribue aux objectifs de développement durable du Nouveau-Brunswick. Nous avons hâte de connaître vos destinations de choix!

Reflection

See attachment for possible reflection ideas for FSL 6-12

Extension Ideas (optional)

Looking for more French resources to help your learners learn more about the UN Global Sustainability Goals? Explore La plus grande leçon du monde (globalgoals.org)!

Global Competencies:

What We Teach: Being and Becoming Globally Competent – NB Curriculum Framework (nbed.ca)

CL, CM, CTPS, ICE, SASM, SGC

Acknowledgement

Tourism Industry Association of NB tianb.com

Tourism HR Canada | RH Tourisme Canada

Home – Discover Tourism

#ExploreNB / Tourism New Brunswick

New Brunswick Virtual Learning Centre (nbed.nb.ca) FSL Hospitality and Tourism Teacher Resource

Diffit for teachers (IA) ChatGPT et Copilot (IA)