Activity

Réussis tes entrevues haut la main!

High School Block
Subjects: Career Education, French Immersion, French Second Language

Aperçu:

Dans cette activité, les étudiants apprendront à se préparer et à se comporter de manière à réussir une entrevue d’embauche, puis ils s’exerceront en français une entrevue. Les entrevues d’embauche sont une étape nécessaire du processus de recrutement et donnent une première impression importante à l’employeur et à l’employé potentiel. On dit souvent que votre CV vous permettra d’obtenir une entrevue, mais c’est ce que vous dites et la manière dont vous vous comportez pendant l’entrevue qui vous permettra d’obtenir le poste !

Overview:

In this activity students will learn about the preparation and behaviours that lead to successful job interviews and then practice their interviewing skills in French. Job interviews are a necessary part of the hiring process and interviews provide an important first impression for both the employer and the prospective employee.  It is commonly said that your resume will get you the interview, but it is what you say and how you behave in the interview that will get you the job!

NB Curricular Connections

Example: High School Block French Immersion Language Arts

CEFR Zone: B1+

Strand: Speaking and Listening – Big Idea: Oral Production and Interaction – Skill Descriptor: Express knowledge, ideas, and feelings and justify opinions with arguments on topics of interest and current events by using a variety of sentence structures, specific vocabulary, and expressions of Francophone culture.

CEFR tool French

CEFR tool English

 

What you’ll need:

  1. Évaluation des « conseils » pour les entrevues fiche reproductible
  2. Questions d’entrevue courantes fiche reproductible
  3. Questions à poser dans les entrevues d’emploi fiche reproductible

Instructions:

  1. Start a class discussion using these guiding questions:
  • As-tu déjà passé une entrevue d’emploi?
  • As-tu déjà fait passer une entrevue d’emploi à quelqu’un?
  • Quelle est la raison d’être des entrevues d’emploi?
  • Quels sont les points communs avec les autres types d’entrevues? Quelles sont les différences?
  • Qu’est-ce qu’une entrevue d’emplois?
  • Que devrais-tu faire pour te préparer à une entrevue d’emploi?
  • Que devrais-tu faire pendant une entrevue d’emploi?
  • Que devrais-tu éviter de faire pendant une entrevue d’emploi?

 

2. Share information about your own job interviews (entry-level or professional); how you felt before, during, and after; how you prepared; the scariest interview you’ve ever had; the worst interview you’ve ever had; etc. As well as recount anecdotes of others’ job interviews (family members, friends, etc.).

3. If applicable and if they are comfortable sharing this information, students could also recount their own experiences of job interviews,

4. Divide students into groups of 2 to complete the advice sorting activity. Some of the advice is intentionally vague and meant to spark debate, critical thinking and open up discussion.

5. Convene as a whole class to share ideas and experiences.

6. Organize students into new pairs, and students will role play a job interview scenario in which they will take turns being the interviewer and the prospective employee.

7. Encourage learners to refer to the common interview questions and questions to ask at an interview reproducible to help create their role play.

8. Based on age and ability, the teacher can decide on length the role play should be. Switch roles!

9. Ask students to reflect on the role play they completed using these prompt questions:

  • As-tu trouvé que l’activité était stressante? Explique ta réponse.
  • Certaines questions étaient-elles plus difficiles que d’autres?
  • Peux-tu citer des questions auxquelles tu as répondu en mettant à profit ta propre expérience?
  • Comment te sentais-tu en faisant passer l’entrevue à ta ou ton camarade?
  • Quel était l’aspect le plus difficile dans le rôle d’intervieweuse ou d’intervieweur?
  • As-tu vu ta ou ton camarade faire ou l’as-tu entendu dire des choses qui étaient positives dans un contexte d’entrevue?

Reflection

See reflection tools for FSL 6-12 attached

Extension ideas (optional)

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Global Competencies

What We Teach: Being and Becoming Globally Competent – NB Curriculum Framework (nbed.ca)

CM, CTPS, SASM

Acknowledgements

Parlons sciences